Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
24.05.2009 10:59 - Празнично - кратък курс по грамотност за журналисти, водещи и политици
Автор: veselaj Категория: Политика   
Прочетен: 2421 Коментари: 7 Гласове:
0



Понеже днес е 24 май много се говори за култура и грамотност. Току-що изгледах “Сблъсък” (интересно, защо това предаване все пак остана доста интелитентно въпреки простотията, с която ни заливат Иван и Андрей) в което темата, естествено, беше културата.

Говореше се за “провинциализъм”, неграмотност”, държавата нищо не прави” и т.н. Говореше се наистина неграмотно.

Реших да направя кратък курс по елементарен правоговор (макар че не съм филолог).

И така:

1. Не се казва: пееМЕ, говориМЕ, ходиМЕ,  а пеем, ходим, говорим. “Мекаха” и проф. Драганов, и В. Найденов, и Андрей.

2. Не е по-културно да изговаряш “е” като “ъ” или “ъе”. Например, “осем”, а не “осъм”; “пеем”, а не “пъеем”, както говори Фънки. Това е прзнак за неграмотност, а не че си от София (впрочем, нито Иван, нито Андрей говорят така).

3. Между “кой” и “кого” има съществена разлика. Казва се “кой казва” и “на кого да кажа”, а не “на кой да кажа”. Преди вървеше предаване, в което се казваше “Вие казвате НА КОЙ да спретнеМЕ номер. Ние го правиМЕ”. Т.е. в две изречения, три грешки.

4. Ако вместо “място” казавте “мЕсто”, вместо “мляко” – “млЕко”, това също не ви прави софиянци. “Я не пишем, я говорим” изобщо няма нищо общо с “непровинциализма”.

5. Между “ЦИФРА” и “ЧИСЛО” разликата е както между “БУКВА” и “ДУМА”. Цифрите са 0, 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9. Числата са безкрайно много. Да кажеш “цифрата 23” е точно толкова тъпо, колкото да кажеш “буквата море”. Това се учи в първи клас. Очевидно повечето журналисти и политици са пропуснали тези уроци.

Спирам дотук. Дано повече водещи, журналисти и най-вече шефове на медии прочетат това. Поне на празника.




Гласувай:
0



1. jiovanio - "Еваларка", Весе!
24.05.2009 11:33
Няма я в никой от речниците, но е комплимент. Нали знаеш?!
цитирай
2. veselaj - Благодаря! Скоро ще напиша и втора ...
24.05.2009 11:34
Благодаря! Скоро ще напиша и втора част :)))))
цитирай
3. johnniewalker - Евала!
24.05.2009 11:35
Няма нужда от повече коментари.
цитирай
4. veselaj - Джони, има нужда. Аз доста неща съм ...
24.05.2009 11:45
Джони, има нужда. Аз доста неща съм пропуснала. Събирам предложенията за продължението :)))). Да ги поограмотим малко.
цитирай
5. martito - 'тЯхните' особено ме кефи :)))
24.05.2009 13:30
'тЯхните' особено ме кефи :)))
цитирай
6. veselaj - Вярно, и мен. Бях го забравила. Но на ...
24.05.2009 14:00
Вярно, и мен. Бях го забравила. Но на мен най-ми е любимо за "цифрите". Една журналистка даже каза нещо от рода "Цифрата 23 процента".
цитирай
7. анонимен - Българския език е идиотски! Ще се ...
25.05.2009 18:46
Българския език е идиотски! Ще се израдвам като ни завземат чужди народи и ни дарят с нормален език.
цитирай
Търсене

За този блог
Автор: veselaj
Категория: Политика
Прочетен: 4904391
Постинги: 177
Коментари: 5810
Гласове: 9028
Спечели и ти от своя блог!