Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
28.03.2009 11:30 - Спрете с този ислямизъм
Автор: veselaj Категория: Политика   
Прочетен: 4249 Коментари: 8 Гласове:
0



Напоследък много глупости се изприказваха за радикален ислямизъм, за религиозни символи, за забрадката на някаква учителка.

За пореден път щях да не обърна внимание, ако не бях попаднала на коментари в блога на  Юрий Александров http://mamkamu.blog.bg/ (Що не оставите жената на мира) от рода на “О, аз определено съм за Възродителен Процес!  Добра идея проведена по един крайно калпав начин ! :)Но, все още не е късно за нея ! ).

Ще ми се да вярвам, че в случая усмивката е признак за несъгласие с тази идея, но за жалост все още много хора мислят именно по този начин.

Иска ми се да разкажа моите спомени от тази велика глупост. Не защото са нещо различно, а защото това са преживявания на истински хора, а не повтаряни пропагандни глупости.

Да уточня, аз съм българка от Търново, където турците са малко. Срещите ми с етнически турци, обаче, не са толкова малко.

 В училище имахме двама съученици  - Лейля и Рухшен. И двамата бяха отличници.  И двамата твърдяха, че не говорят турски. Ако не бяха имената, никога нямаше да ги различим по нищо от другите. Вярно, че като студент Рухшен (който сега е с българско име) се отличи – беше много хубаво русо момче и с най-висок успех от групата (завърши математика), но .... J))

В началото на 80-те баща ми работеше като учител в помашко село до Смолян. Там всички бяха с български имена. Не различавах кой е помак, кой турчин, кой българин.

В блока, в който живеехме имахме две семейства турци. Едните живееха точно над нас. Някои бяха с турски имана, но ние знаехме само неофициалните им български версии.

Един от активистите на ДПС – Орхан Мимишоглу ми беше състудент в Шумен (както и Ахмед Доган). Да, знаехме, че е турчин, но и той, както всички, не само не парадираше с този факт, ами се стремеше да го омаловажи.

Възродителния процес го гледах повече по телевизията. Не съм си давала сметка, за какво става дума. Възмущавах се, от това, че на когото и да било му се налага да си смени името (защото доста българи носят руски имена, например).

Изведнъж, хора с които винаги съм се разбирала, започнаха да ме нападат, да ме обвиняват, че не съм българка и т.н.

Каква беше идеята на възродителния процес. Да се върнат хората към корените си? Та те предпочитаха да ги смятат за българи. Голяма част от тях веднага си смениха имената. Въпреки това ги принудиха да заминат от България. Възродителният процес беше просто начин да се отклони вниманието на хората от проблемите. Да се получи напрежение между турци и българи. Може би и още нещо – не знам. Но знам , че успя.

Малко след шумотевицата попаднах в Шумен и срещнах други състуденти – Неджи и Валя. И двамата са турци. Толкова турци, че никога не съм знаела турското име на Валя. Двамата са умни, работливи. Бяха приели българските имена без драми. Когато ги видях, тези хора бяха смазани. Валя трепваше всеки път, когато някой я спреше на улицата. Изпитваше ужас, че някой в училището, в което работеше, може да разбере, че е туркиня. Радваше се, че не бяха обрязали сина си, защото в детската градина бяха правили и такива проверки. Няма да забравя думите и, казани почти през сълзи: “Какво да направя, като съм се родила такава. Каква вина имам?”

Мога да разказвам още много.

Недейте отново да изхвърляте тези хора. Нека да носят забрадките си. Постепенно ще спрат. Нека децата им учат Корана – там няма да научат нищо лошо. Ако родителите им ги карат насила да носят забрадки и да учат ислям – само по-бързо ще ги откажат от “радикалния ислямизъм”.

Това са същите хора като нас. И децата им са същите като нашите – мразят възрастните да ги учат.

След 50 години няма да са турци. Освен ако отново не ги заставим да станат такива.




Гласувай:
0



1. aroundus - WR
28.03.2009 13:43
Съгласен съм. Браво на вас :)
цитирай
2. veselaj - Благодаря.
28.03.2009 13:52
Благодаря.
цитирай
3. анонимен - ...
28.03.2009 16:35
По - принцип съм абсолютно съгласен с последния извод. Но за съжаление се намираме не в средна и западна Европа, а на изток от Австрия и историческото ни минало и местоположението на страната ни е много по-различно от споменатото по-горе. И няма как да се промени. За зла участ живеем в тревожно време на голями световни проблеми, кризи и страхове. И това е причината за възникване на тежки сблъсъци на етническа и религиозна нетърпимост.Тези проблеми не подминават и нашата страна. Не малка причина обаче за възникналите съмнения, а и реални, макар и дребни за наша радост факти и действия е, че затворихме много страници от близката ни история без да ги прочетем и осмислим. За съжаление това, което не стана, а и не вярвам да се случи, е че не бяха показани и наказани тези, които оставиха след безумните си действия болезнени спомени в част от българските граждани. Справедливият прочит и адекватни действия щеше да бъде един, макар и много закъснял , акт за приобщаване отново на всички незаслужено засегнати към един единен национален идеал. Сигурен съм, че тогава щеше да бъде въпрос на малко години етническата идентичност да се пази и изразява само във фолклора, домашния бит и култура и общата вяра в единоначалието на света. И всеки, който дръзне да събужда спомени от вече действително прочетените и окончателно затворени страници от историята, да попада под справедливите удари на закона.
цитирай
4. veselaj - andreshko,
28.03.2009 17:22
напълно съм съгласна. Но ДС си свърши тогава (пък и сега) добре работата. Аз си спомням, как много хора излязоха да протестират .... против връщането на турските имена.
цитирай
5. анонимен - veselaj ,
29.03.2009 14:43
да, всичко това е вярно, но трагедия за България е, че намесата на " остатъци от миналото " се отнася за всички сфери от живота у нас. Най- голямата трагедия обаче е, че структурите на бившата ДС се родиха, живяха, развиваха се,а в други форми и вид съществуват и днес, но това ставаше не по биологическите закони на природата. Защото тогава те по естествен път трябваше вече да са застаряли и немощни / от 1944 г. до днес са вече 65 години /. Ето защо и днес те са жизнени и се използват и ще се използват от всички, които " се сдобиха " с достатъчно пари / властта вече не е толкова необходима, тъй като всичко е омешано /, за да диктуват мисленето, действията и живота на простосмъртните в България.
цитирай
6. oligarh - 1212
30.03.2009 01:14
библеиската поговорка за забранения плод я знаем всички,тя важи и за този проблем,но ако поговорката я знаем ние значи я знаят и другарите от ДС.А съсдателите на радикалния ислямизъм и религиозните дразнения в страната не сме нито православни нито мюсолмани,защото както казваш ти хората от двете религия живеят без да си съсдават проблеми/по братски---би казал левски/.проблема са точно тези останки от ДС,които само бог знае защо го правят.
цитирай
7. анонимен - Нещата са съвсем различни.
02.04.2009 14:25
Възродителният процес беше голямо престъпление и много сериозно разстрои отношенията между хората.
Тук http://www.webkeybg.info/the_cave/?p=248 съм споделил моите спомени за ония времена.
Обаче сега стават странни неща, причината за които не е само реакцията срещу възродителния процес - нещо, което по-младите поколения не са преживели или имат слаб спомен.

Хора, които говорят по-чист български от мен (аз използвам много турцизми) се тръшкат, че са турци и подивяват, като кажеш "българомохамедани" . Вярно, те много са изстрадали и са няколко пъти прекръствани - и преди "възродителния процес" пак имаше такива дивотии по ония краища.
Освен това идват проповедници от държави, в които има радикален ислямизъм и водят "просветителски" курсове, на които външни хора не могат да попаднат. За това много пъти се подават сигнали, но нещата винаги се потулваха.
"Недейте отново да изхвърляте тези хора. "
Никой не ги изхвърля - те сами се дистанцират.

"Нека да носят забрадките си. Постепенно ще спрат." - освен ако не спрат да им промиват главите, което обаче не виждам как да стане.

" Нека децата им учат Корана – там няма да научат нищо лошо. "
Да, ама дали четат само Корана? На тия сбирки водени от суадитски, ирански и други проповедници, едва ли учат само Корна. Него и ходжата в селото може да им го преподава.
цитирай
8. veselaj - анонимен,
02.04.2009 14:49
Ако се опитваме да ги спрем, само още повече ще задълбочим проблема. Според мен нещата се раздухват за да има отново виновни. Много малко са тези, които се "тръшкат, че са турци". Освен ако не са подставени лица. Ако има сектантски проповедници (все едно дали на исляма или на християнството и т.н.) те просто трябва да бъдат изгонени. но при християните не са по-малко, отколкото при мюсюлманите.
Колкото до дистанцирането - правят го, защото ние се държим с тях като с хора "втора ръка", колкото и да не ми се иска да го призная. На тях това им се внушава от деца. Преди две години бях в Истанбул и случайно се заговорих с човек, чиито дядо е бил от Варна. Той се гордееше с българските си корени, макар че не знаеше нито дума български.
цитирай
Търсене

За този блог
Автор: veselaj
Категория: Политика
Прочетен: 4895313
Постинги: 177
Коментари: 5810
Гласове: 9028
Спечели и ти от своя блог!